Huwelijk & Geregistreerd partnerschap


Huwelijk

Het huwelijk is een wettelijke samenlevingsvorm tussen twee personen. Trouwen gebeurt bij de burgerlijke stand van een gemeente. De wet zegt dat binnen een huwelijk automatisch alles van u samen is. Bij overlijden van een partner is de helft van alle bezittingen en schulden automatisch voor de overblijvende partner. De andere helft vormt de nalatenschap van de overledene. Bij een echtscheiding moet u alles gelijk verdelen. Wenst u hiervan af te wijken, dan dient u bij de notaris huwelijkse voorwaarden op te laten maken.

Huwelijkse voorwaarden met 'koude uitsluiting'

U kunt bij huwelijkse voorwaarden afspreken dat er helemaal geen bezittingen en schulden gemeenschappelijk zijn en dat er geen inkomsten met elkaar worden verrekend. We noemen dit 'koude uitsluiting'.

Huwelijkse voorwaarden met 'beperkte gemeenschap'

Ook kunt u bij huwelijkse voorwaarden afspreken dat sommige bezittingen en schulden wel, en andere niet gezamenlijk zijn. U bepaalt uiteraard zelf welke bezittingen en/of schulden apart blijven. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een ontvangen erfenis of een woning.

Verrekenbeding

Een verrekenbeding is een extra afspraak bij huwelijkse voorwaarden om gescheiden bezittingen, schulden en inkomsten aan het eind van het jaar of aan het eind van de relatie alsnog samen te verrekenen.

Huwelijksgoederenregister

Uw huwelijkse voorwaarden worden ingeschreven in het zogenaamde huwelijksgoederenregister bij de rechtbank. Dit register is een openbare bewaarplaats voor huwelijkse voorwaarden en partnerschapsvoorwaarden. Zo kunnen schuldeisers van uw onderneming bijvoorbeeld zien op welke voorwaarden u gehuwd bent.

Opheffen of wijzigen huwelijkse voorwaarden

Voor het opheffen of wijzigen van uw huwelijkse voorwaarden moet u opnieuw naar de notaris. Sinds de invoering van het nieuwe huwelijksvermogensrecht per 1 januari 2012 is hiervoor overigens geen toestemming meer nodig van de kantonrechter.

Wat moet ik meenemen naar de notaris?

Wij moeten zeker weten dat u bent wie u zegt dat u bent. Ter voldoening aan de identificatieregels in de notariƫle praktijk, voortvloeiende uit de WWFT, is het meenemen van een geldig identiteitsbewijs altijd verplicht. Dit mag een paspoort, Nederlandse identiteitskaart, rijbewijs en bromfietsrijbewijs (categorie AM) zijn. Daarnaast is het handig als u samen al vooraf een lijstje met vragen en wensen maakt. Dan weet u al beter wat u wilt vertellen en vragen. Bij het opheffen of wijzigen van uw huwelijkse voorwaarden is het verstandig om uw 'oude' voorwaarden mee te brengen.

Brochure Trouwen en Samenwonen (pdf)